Konsultatsioon, консультация, Habari! Neuvontaa kymmenellä kielellä!
Kuinka hakea lapselle päivähoitopaikkaa? Mitä tämä postissa tullut kirje tarkoittaa? Missä voin opiskella suomen kieltä työ ohella? Miten teen sähkösopimuksen? Kuinka ilmoittaa lapsi ja minne kouluun? Miten voin vaihtaa ajokorttini suomalaiseen ajokorttiin? Mitä eroa on julkisella ja yksityisellä terveydenhuollolla Suomessa? Mikä on henkikirjoituspaikka, mitä tarkoitetaan peruskorjausvuodella tai bruttotulolla lomakkeessa? Missä lapsi voisi aloittaa jalkapalloharrastuksen?
Nämä ja monet muut kysymykset ovat arkipäivää Info Glorian maahanmuuttajien neuvontapisteellä Kansalaistoiminnankeskus Mataran aulassa. Tammikuussa 2015 käynnistyneessä Info Gloria –maahanmuuttajaneuvonnan hankkeessa neuvotaan nyt kymmenellä kielellä maahan muuttaneita kaikissa arjen asioissa. Miettikääpä tilannetta uudessa maassa: virallinen kirje tulee postissa vieraalla kielellä, lääkäriaika pitäisi varata, sähkösopimus tehdä ja lapsi pitäisi ilmoittaa kouluun mutta mikä virasto näitä hoitaa? Uuteen kotimaahan muuttaneille suomalaisessa viranomais- ja palveluverkostossa pitäisi pystyä toimimaan heti maahan saavuttaessa ja jo ennen kuin suomen kielen opiskeluun on ollut kunnolla tai ollenkaan edes mahdollisuuttakaan. Palvelut ja niiden järjestäminen voivat erota hyvinkin paljon eri yhteiskuntarakenteissa ja silloin uudessa maassa ei aina tiedä edes mitä ja keneltä kysyä tai miten asioita tulisi hoitaa. Yllätyksenä voivat tulla vaikka sellaiset arkiset asiat kuten että Suomessa lääkäri ei teekään kotikäyntejä tai että Suomessa pankkitilin tai puhelinliittymän avaaminen ei olekaan aina itsestäänselvää!
Info Gloria sai alkunsa jo vuonna 2011 Ulkomailta osaajaksi –hankkeen käynnistämänä ja on toiminut osana Monikulttuurikeskus Gloriaa siitä lähtien. Vuoden 2015 alusta neuvontapiste laajeni Info Gloria –maahanmuuttajien neuvonnan ESR -kehittämishankkeen myötä palvelemaan kymmenellä kielellä Keski-Suomessa asuvia maahanmuuttajia. On ollut ilo olla mukana hankkeessa ja sen suunnittelussa ihan alkuvaiheista lähtien. Nyt kevään käynnistysvaihe on ollut vauhdikas kun hankkeeseen on rekrytoitu ja perehdytetty uudet maahanmuuttajaneuvojat, käynnistetty omakielinen neuvonta, rakennettu verkostoja ja mietitty tiedotusta, kymmenellä kielellä tietenkin!
Neuvonnan tehtävä on tukea ja ohjata asiakas oikeaan paikkaan ja neuvoa myös kuinka asia saadaan eteenpäin esimerkiksi auttamalla lomakkeiden täyttämisessä. Neuvonta on aina täysin luottamuksellista ja kaikille avointa maahantulosyystä riippumatta. Suomeen ja Keski-Suomeen muuttaneista 90% tulee tänne työn, perheen ja opiskelun vuoksi ja 10% humanitäärisin perustein Ja Info Glorian palvelut ovat kaikille avoimia.
Info Gloriasta voivat myös viranomaiset ja muut maahanmuuttajien parissa toimivat kysyä konsultointia maahanmuuttoon liittyvissä kysymyksissä. Hanke järjestää myös koulutusta ja ensimmäinen koko päivän koulutus kokosi toukokuun 25. päivänä Matarassa yhteen huikeat lähes kahdeksankymmentä alueen toimijaa kouluttautumaan Maahanmuuttoviraston Euroopan muuttoliikeverkoston koordinaattorin Kielo Brewisin johdolla moninaisuuden kohtaamiseen asiakastyössä. Oli ilo nähdä niin moninainen ammattilaisten sekä vapaaehtoisten joukko eri sektoreilta mm. viranomaisista opetus-, koulutus-, sosiaali-, ja järjestötyötä tekeviin tahoihin!
Nyt kesää kohden Info Gloria on auki vielä kesäkuun loppuun ja taas elokuusta alkaen, tervetuloa tutustumaan!
Projektisuunnittelija
Anni Viinikainen
Info Gloria –maahanmuuttajaneuvonnan kehittämishanke