Mataralaiset kertovat
Kansalaistoiminnankeskuksen blogi

Joskus sitä pääsee siistissä sisätyössään myös vierailulle navettaan. Lehmätkin ihmettelivät outoja vieraita oikein joukolla. Kuva maatilatalouden perustutkinnon oppimisympäristön tunnistamiskäynniltä.

PAIKKOverkko hanke tunnistaa osaamista. Ennen kuin ammatillisen osaamisen tunnistaminen jossain toimintaympäristössä on mahdollista, pitää verrata työpaikan toimintaa ammatillisten tutkintojen perusteisiin. Sitä kutsutaan meidän slangissa oppimisympäristöjen tunnistamiseksi. Aiemmissa hankkeissamme olemme pitäytyneet melko tarkoin perinteisissä työvalmennusorganisaatioissa. Niistäkin löytyy uskomattoman paljon ja erilaisia oppimisen mahdollisuuksia. Mutta entäs kun toimintaa laajennetaan?

Me vertaamme oppimismahdollisuuksia työpaikalla ammatillisten perustutkintojen perusteisiin. Ensimmäinen oppi on tietenkin se, että mikään työpaikka ei ole organisoitunut (tietenkään ei ole!!) tutkintomaailman mukaisesti. Melkein kaikkialta löytyy mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen useammasta tutkinnosta…. Kai meidän työmme olisi liian helppoa ilman tätä itsestäänselvyyttä. Ennätykset lyödään tutkintojen määrässä kerta kerran jälkeen. Se tekee tästä tunnistamistyöstä mielenkiintoista ja haastavaa.

On hienoa päästä kurkistamaan näin monenlaisiin paikkoihin. Tunnistamiimme noin 250:een oppimismahdollisuuteen sisältyy osaamisen kehittämismahdollisuuksia puutarhatyöstä hitsaukseen ja auton korjaamiseen, ohjaamisesta hoitotyöhön, maataloudesta kaupunkiliikenteeseen. Tutkintopalettiimme kuuluu tällä hetkellä 26 eri tutkintoa sekä soveltuvia osia yhteisistä opinnoista. Tämä tietysti tarkoittaa uskomattoman monenlaisia työpaikkoja. Ja valtavaa määrää erilaisia ihmisiä työnsä ääressä.

Mikä on tämän homman tarkoitus? Sen pääsemme aistimaan harmittavan harvoin, mutta näitäkin tähtihetkiä tulee. Niihin kuuluu ehdottomasti se, kuinka peruskoulussa elämäänsä kyllästynyt nuori mies löytää oman alansa maataloudesta, saa osaamistodistuksen ja pääsee saman tien oppisopimuksella opiskelemaan. Kun osaamistodistuksesta itseluottamusta saanut nuori nainen muuttaa kahvipöytäkeskustelun jälkeen tavoitetasoaan perustutkinnosta ammattikorkeakouluun. Kun osaamistodistuksen saanut nuori riemuitsee työpaikan saamisesta – apunaan todistuksesta saamansa avainsanat ja varmuus omasta osaamisesta. Silloin sitä tietää, miksi tätä työtä kannattaa jatkaa!

 

Susanna Uusitalo

Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry, PAIKKOverkko -hanke